کد مطلب:180041 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:284

سه پیشنهاد امام سجاد از یزید
پس از آنكه اوضاع سیاسی و اجتماعی شام، بر اثر خطبه های حضرت زینب علیهاالسلام و امام سجاد علیه السلام دگرگون شد، یزید پس از عذرخواهیهای ظاهری، به امام سجاد علیه السلام عرض كرد: آماده ام كه سه حاجت تو را روا كنم.



[ صفحه 50]



امام سجاد علیه السلام از این فرصت بهره جست و سه پیشنهاد زیر را به یزید نمود:

1- می خواهم سر مقدس پدرم را زیارت كنم.

2- آنچه از ما غارت شده، آنها را به ما بازگردان، زیرا در میان آنها پارچه ی دست بافت و روسری و گردنبند حضرت زهرا علیهاالسلام وجود دارد.

3- اگر تصمیم كشتن مرا داری مردی (امین) را تعیین كن تا اهل بیت من (بازماندگان شهدا) را به حرم جدمان (مدینه) برساند.

یزید پیشنهاد اول را رد كرد؛ پیشنهاد دوم را پذیرفت و در مورد پیشنهاد سوم، آن حضرت را بخشید و گفت: اهل بیت علیهم السلام را جز تو كسی دیگر به مدینه بازنمی گرداند. [1] .

و مطابق پاره ای از روایات، پیشنهاد نخست نیز پذیرفته شد، و امام سجاد علیه السلام سر مقدس امام حسین علیه السلام و سایر شهیدان را به كربلا آورد و در كنار پیكرهایشان، به خاك سپرد. [2] .

از نكات آموزنده در این راستا، اینكه می نویسند: «یزید هنگام دادن اموال غارت شده به امام سجاد علیه السلام، دویست دینار (مثقال طلا) نیز به امام داد. امام علیه السلام آنها را گرفت و در همانجا بین تهی دستان تقسیم كرد.» [3] .

این كار امام سجاد علیه السلام از این رو بود كه اموالی كه در اختیار یزید



[ صفحه 51]



است از بیت المال می باشد و نباید در اختیار او باشد. لذا دویست دینار را از یزید پذیرفت و سپس آن را در همانجا به تهی دستان داد و با این كار، هم عزت و آقایی خود را نشان داد و هم مستمندان را شاد كرد و هم به مردم فهماند كه انباشته های یزید، مال مردم و مستضعفین است و باید به آنها برگردد.


[1] اقتباس از نفس المهموم، ص 268 - لهوف، ص 194.

[2] معالي السبطين، ج 2، ص 190 - نفس المهموم، ص 269.

[3] نفس المهموم، ص 268.